
 
 
2020-81 Kagan v Toronto Life 
 
March 10, 2021 – for immediate release 
 
The National NewsMedia Council considered and dismissed a complaint about journalistic 
misrepresentation and accuracy in a November 1, 2020, article “The tragic end of a vicious divorce,” 
published by Toronto Life. 
 
The magazine article told of the death of a four-year-old girl, who was found dead at the bottom of a 
cliff alongside her father. The divorced parents had been in a lengthy custody dispute, and the article 
described how the demise of the relationship revealed disturbing behaviour by the father. It also 
focused on the shortcomings of the court system in handling custody disputes. It included information 
obtained through interviews with the mother of the child and court documents.  
 
Jennifer Kagan, the mother of the deceased child, filed a complaint with the NNC stating that the 
journalist who wrote the story had “misrepresented her intentions.” The complainant argued that the 
journalist approached her for an interview that would allow the complainant to tell her side of the story. 
The complainant said she was disappointed the published article did not meet those expectations and 
unfairly presented her former husband in a positive light.  
 
The complainant also alleged that the article contained numerous gross inaccuracies, omissions, and 
improper use of language. In particular, she was concerned with the use of the term ‘high-conflict’ to 
describe the nature of the custody dispute. She stated that the description was inappropriate in cases 
involving abuse or violence, and that it inaccurately apportioned blame to both parties for the taxing 
nature of the custody dispute. In doing so, she argued that the article disregarded her former husband’s 
role in the conflict. 
 
In its response, the news organization stated the writer was thorough in completing interviews and 
research related to the story. It pointed out that the writer was clear in stating to the complainant that 
she would develop her own view on the material, and said the story was fact-checked before 
publication.  
 
The news organization rejected the complainant’s view that characterizing a custody dispute as ‘high-
conflict’ excludes the aspect of abuse, and likewise rejected her view that using the term “high-conflict” 
defended the abuser. It pointed to information in the story to indicate that the father’s reputation was 
not exonerated by the article, and argued that an unbiased reader would find the father to be “a lying, 
abusive husband who likely murdered his own child.” 
 
The NNC recognizes that the viewpoints of those involved in a tragedy will not be the same as those of 
an ordinary reader, no matter how sympathetic or analytic the journalism. Standard practice calls for 
sensitivity in reporting on people involved in tragedy or trauma. That said, the job of a journalist is to 
gather and verify facts, rely on various credible sources, and to determine the focus of the story. 
Journalistic practice also requires providing sources an opportunity to respond, and in cases where a 



party is deceased, responsible journalism relies on information that can be supported by evidence, such 
as court reports.  
 
In this case, Council found that standard journalistic practice was followed in relying on court reports, 
interviews and research to tell a complex story and to explain the shortcomings of the court system. An 
ordinary reading supports the view of the news organization that the facts portray the father as a lying 
and manipulative person. Council did not share the complainant’s view that the story portrayed her 
former husband in a positive light, and in contrast, took the view that the article provided important 
contextual information about him that illustrated the fraught nature of the parental relationship and 
custody dispute.  
 
Council examined the allegations of inaccuracy and determined that the majority of claims depended 
significantly on interpretation or contention over phrases and source materials. Word choice is the 
journalist’s prerogative. In an ordinary reading of the article, the examples flagged as inaccuracy were 
not supported and did not contribute to a significant difference in the focus of the article. 
 
Regarding the characterization of the custody dispute as ‘high-conflict,’ the NNC reviewed several pieces 
of research, both scholarly and popular, to evaluate the complainant’s concerns. It was determined that 
the term ‘high-conflict’ is widely used to describe custody relationships that may include abuse or 
violence. While there is some use of a separate term for relationships involving violence, “high-conflict” 
appears to be well understood as a relationship with potential for harm. The term describes the nature 
of the dispute, but there is no indication that use of the term in this case apportions blame to both 
parties. 
 
In reviewing this complaint, the NNC observed that a misunderstanding of widely accepted journalistic 
practice and of the job of journalism appeared to contribute to the allegation of misrepresentation. It is 
unfortunate that the misunderstanding led to unrealistic expectations related to telling a tragic story. 
 
The NNC recognizes that the complainant takes a strong view of how the story should have been told. 
The complainant is entitled to her view of the article. However, news organizations have the prerogative 
to use editorial discretion to assess how a story should be presented based on publicly-available 
documents, interviews, and other research gathered during the reporting process. It is not a breach of 
journalistic standards if viewpoints or facts unaligned with those of an interviewee or subject are 
presented and discussed in an article.  
 
Council emphasized that an ordinary reading of the article was sympathetic to a mother who lost her 
child in spite of desperate appeals to an ultimately unhelpful court system. Council members expressed 
compassion for the complainant, and recognized that the reporting of a tragedy of this nature would 
have significant impact on those affected. However, for the reasons outlined above, it found no breach 
of journalistic standards. 
 


